Január elején továbbítottam a szakkollégiumoknak, illetve a partner középiskolai intézményeknek a meghívókat, illetve azokat a szakmai anyagokat, amelyek segítették a felkészülést. Nagy örömünkre szolgált, hogy összesességében 15 csapat regisztrált 7 településről (7 szakkollégiumi csapat: Szeged, Nyíregyháza, Debrecen, Hajdúböszörmény – 8 középiskolai csapat: Püspökladány, Derecske, Hajdúböszörmény, Biri). A 4 szakkollégium (a saját szakkollégiumunkból 3 csapat is jelentkezett), és a 4 középiskola összesen 60 hallgatóval-diákkal, valamint 10 kísérővel érkezett meg. 02.28-án nyitórendezvénnyel indult a program, ahol a versenyzők rövid ismerkedés után dr. Biczó Gábor és Szabó Henriett filmjét nézték meg, amelyben a Lippai Balázs Roma Szakkollégium egyik hallgatójának nehéz sorsán keresztül a helytállást, a küzdeni-akarás példázata mellett a tanulás értékének, a munka szeretetének kiváló példáját láthattuk. A film bemutatója után az alkotókkal került sor egy érdekes beszélgetésre, amely kapcsán a hallgatók is kifejtették véleményüket a látottakról. Ezután táncos közösségi alkalmat tartottunk, ahol az oktatók, hallgatók közösen, jó hangulatban, tánccal, zenével töltötték az este további részét.
Másnap került sor a vetélkedőre, ahol a 15 csapat összemérte tudását, lelkesedését, ötletességét. A vetélkedő játékos feladatokkal indult (névadás, jelkép, illetve induló készítés), de már itt is komoly munka folyt: több csapat a roma hagyományokból vett jelképeket, idézeteket, így nem csak csapaterősítő, hanem identitás-erősítő szerepei is voltak ezeknek a feladatoknak. Természetesen előkerült a gitár, a dal, így egy-egy csapat bemutatkozása mini kulturális műsorrá nőtte ki magát.
A következő feladatok a tárgyi tudást (3 néprajzi-történeti teszt segítségével), a néphagyományok ismeretét (zenefelismerés, hangszerismeret, néprajzi, illetve táncos „filmteszt”, népi foglalkozások kvíz), a jeles roma személyiségek ismeretét (fotó felismerés, biográfia beazonosítás), valamint kreatív feladatok révén a jó hangulat és az érdeklődés fenntartása is célunk volt (gyógynövény-felismerés, képösszerakó, szövegrekonstrukció). A verseny valójában összekovácsolta a 15 csapatot, a 60 résztvevővel: egymás jó megoldásait is örömmel hallgatva számos ismeretet sikerült feleleveníteni, megtanulni. Szerencsés volt, hogy a különböző korosztályok együtt lehettek: a roma szakkollégista egyetemista hallgatók a középiskolások számára kiváló példaként szolgálhattak arra, hogy érdemes továbbtanulni, sikeres felsőfokú tanulmányi karriert futhatnak be a roma származású fiatalok is.
A versenyt egy ebédszünet szakította meg, ahol minden fiatal, illetve a kísérők is feltöltekezhettek, s újult erővel tértek vissza a második feladatrészhez.
A folytatásban további feladatok megoldása után egy bemutatófilmet néztek meg a résztvevők, amely szakkollégiumunk hallgatóinak bemutatásával villantotta fel a DEGYGYK LBRSZK hallgatóinak mindennapjait, közös élményeit. Ezalatt a zsűri értékelte az elért eredményeket, s meghozta a döntését, amely alapján 15 értékes tárgynyeremény lelt gazdára: a 3 helyezett csapat mellett egyéni különdíjakat is kiadtunk.
A visszajelzések szerint sikeres, informatív, mégis jó hangulatú tudásmegosztó rendezvénnyel gazdagodott szakkollégiumunk.
Dr. Bódis Zoltán