Az önkéntesség keretében lehetőségük volt köznevelési intézményeket (óvodától középiskoláig) látogatni vagy bármilyen köznevelési intézményben megvalósuló gyermekprogramban vagy táboroztatásban részt venni gyermekfelügyelőként. Ezen túl ajánlottuk számukra a gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények hálózatát (Család-és Gyermekjóléti Szolgálat, gyermekotthonok, napközbeni ellátást biztosító intézmények) vagy bármilyen gyermekvédelmi intézményben megvalósuló gyermekprogramban, annak szervezésében, lebonyolításában való részvételt. Önkéntes munkát végezhettek bármilyen szociális intézményben megvalósuló program tevékeny résztvevőjeként. A hallgatói önkéntes munka időtartama havi nyolc óra volt. A hallgatók meglévő képességeinek az elmélyítése a célja a tevékenységnek. Az önkéntesség során a hallgatók szembesülnek a saját erőforrásaikkal, a saját kompetenciáikat, készségeiket használják, amire szükségük van az önkéntesség elvégzéséhez. A tevékenység során megtapasztalják, mely készségek terén vannak hiányosságaik, ahol fejlődniük kell. A hallgatók változatos intézményekben töltötték az önkéntességet:
A hallgatónak az önkéntes tevékenység elvégzése után a szerzett kompetenciáiról egy dokumentumot kellett kitöltenie, valamint fényképes, élményszerű beszámolóval, reflexiókkal igazolni az elvégzett feladatot.
A hallgatók a következő helyszínekre jutottak el:
- Roma Munkaadók- Munkavállalók Szövetsége civil szervezet
- Roma Nemzetiségi Önkormányzat
- Önkormányzati hivatal
- Cigány Kultúráért Hagyományőrző Egyesület
- Szociális-és gyermekjóléti Szolgálat
- Gyermekvédelmi intézet
- nemzetiségi óvoda
- Mérföldkő Egyenlő Esélyekért Egyesület
- Tanoda
- iskola
- Hagyományok Háza, Hodász
A hallgatók által végzett tevékenységek sokszínűek voltak. A hallgatók a következő feladatokat végezték el:
- kérdőívezés, a járvány okozta veszélyhelyzet után a családok életminőségének felmérése
- adományosztás, ruha válogatás
- korrepetálás
- játékok felújítása, javítása, festése
- A hallgatók elmondása szerint számos kompetenciaterületen fejlődtek készségeik:
- nyitottabbá váltak
- empátiakészség
- csapatmunka
- konfliktushelyzet feloldása
rászoruló családok igényeinek felmérése
- játékgyűjtés
- gyermekfelügyelet
- táboroztatás
- adatbázis készítése
- idősek ellátása
Több hallgató is úgy gondolta, hogy bár nehéz volt sok esetben szembesülniük a nehézségekkel, mélyszegénységgel nyitottabbá váltak mások problémái iránt.
A hallgatók a választott lehetőségek során szembesülnek a rászoruló emberek, családok és gyerekek élethelyzetével. Megtapasztalják, hogy a saját kétkezi munkájukkal mennyit tehetnek a közösségért, hogyan, milyen módon, milyen lehetőségekkel lehet jobbítani a saját lokális környezetükben élők helyzetét. A közösségért végzett tevékenység nemesíti a hallgatók lelkületét.