„Talentum” tehetséggondozó vetélkedő

2025. december 3.

A DE-GYGYK Lippai Balázs Roma Szakkollégium Talentum program keretében idén 12. alkalommal rendezték meg azt a vetélkedőt, amelyen a roma kultúrához kötődő tehetségek felkutatása és néprajzi és etnokulturális ismeretek bemutatása állt a középpontban. A rendezvényre 14 középiskolából és egy szakkollégiumból érkeztek a csapatok, összesen 15 csapat, közel 70 résztvevővel vett részt a vetélkedőn. A Lippai Balázs Roma Szakkollégium hallgatói mentorálták a csapatokat a nap során.


Az idei év programjának központi témája a roma származású költők és a roma költészet volt. A verseny díszvendége egykori szakkollégiumi hallgatónk, Borsos Tamás volt, akit a résztvevők előadóként és szakmai segítőként is köszönthettek.
A program a csapatok közös zenei előadásával indult, a csapatokban lévő zenei talentumokkal közösen elénekeltük a “Zöld az erdő…” kezdetű cigány himnuszt.  A további feladatok a kreativitást és az irodalmi érzékenységet, valamint a hagyományos roma foglalkozások, népszokások jellegzetes elemeit helyezték fókuszba.

A csapatok változatos és játékos próbák során adhattak számot tudásukról és alkotókészségükről. A nap során több olyan feladat várta őket, ahol a költészettel kapcsolatos ismereteiket megújíthatták, elmélyíthették, illetve saját kreatív képességeiket is előhívhatták. A csapatok bemutatkozása valójában 15 roma származású költő rövid bemutatását jelentette, ugyanis a csapatok egy-egy híres roma költő nevét viselték. Ehhez kapcsolódott az a kreatív feladat is, amelyben a versenyzők montázstechnikával illusztrálták az adott költő egy kiválasztott versét. A plakátok és a vizuális koncepció bemutatása mellett versmondás, ének, illetve egy roma költő versének vizuális megjelenítését szabadon választhatták a csapatok. A feladatok között szerepelt a szópárosító, Borsos Tamás verséből készült vers-puzzle, valamint adott szempontok szerinti saját versszövegek megfogalmazása. A legjobban sikerült versekből Borsos Tamás felolvasott, illetve a versenyző diákok számára értelmezett és értékelt: a közös együttlét fontos pontja ez, mert így olyan fiatalok is kedvet kaphattak az alkotáshoz, akik korábban nem foglalkoztak irodalommal, költészettel. 


A kreatív feladatok sorát a “colstok” játék kezdte, amely megidézte a régi cigány titkos üzenetközvetítő hagyományt: itt a fiatalok a mérőlécekkel alkothattak jeleket, üzeneteket. Egy másik feladatban a vályogház építését modelleztük: a közös munka, a kommunikáció, a türelem és a kézügyesség is szükséges volt ahhoz, hogy felépüljön az építmény. Külön vidámságot jelentett a játékos gyógynövénygyűjtés, ami a cigány közösségek egyik hagyományos tevékenysége volt.


A feladatok során számos figyelemre méltó, egyedi diákalkotás született. A csapatok lelkesedéssel vetették bele magukat a roma költészet világába, amelyet a játékosság és az élményszerű tanulás különösen élővé tett. A nap végén – miközben a zsűri (Prof. Dr. habil. Biczó Gábor, a zsűri elnöke, dr. Szabó Henriett és dr. Tóth Norbert) összesítette az eredményeket – jó hangulatú, közös zenélés és tánc zárta a programot, megélhetővé téve a roma kultúra közösségformáló erejét.


I.    helyezett: Dankó Pista ÓÁGSZTSZK
II.    helyezett: Dankó Pista ÓÁGSZTSZK
III.    helyezett: Derecskei I. Rákóczi György Gimnázium, Technikum és Kollégium

Különdíj: Debreceni SZC Építéstechnológiai és Műszaki Szakképző Iskola
Különdíj: Dankó Pista ÓÁGSZTSZK
Különdíj: Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium és Kollégium

Legutóbbi frissítés: 2025. 12. 08. 09:13