Hallgatói kutatások támogatása a Lippai Balázs Roma Szakkollégiumban - NTP-SZKOLL-B-M-16-0005
A program keretein belül elkészült a Segédlet hallgatói portfólió összeállításához című kötetünk, amely a hallgatók önismeretéhez, az elhelyezkedésüket
támogató praktikus tudás elsajátításához nyújt segítséget.
Előszó
A felsőoktatás egyik elsődleges célja a lexikális tudásközvetítés mellett egyfajta értelmiségi szemléletmód kialakítása. Ennek része például, hogy megmaradjon (vagy kialakuljon) a fiatalokban a valóság megismerési vágya, képessé váljanak a szubjektív keretek többszempontú, egzakt értelmezésére, a tények és vélemények mindenkori rugalmas elemzésére, az információk hatékony közvetítésére, a különböző kommunikációs formák tudatos alkalmazására stb. Leegyszerűsítve ezt úgy is mondhatnánk, hogy hallgatóink tudományos igényességet (értelmiségi látásmódot) sajátítsanak el.[1]
Egy ilyen látásmód elsajátítására azonban csak azok a fiatalok lesznek képesek, akik nemcsak kiemelkedő értelmi képességekkel és/vagy színvonalas szakmai ismeretekkel rendelkeznek, hanem magas szintű érzelmi intelligenciával is, mely magában foglalja, hogy eléggé reális önismerettel, megfelelő önbecsüléssel, intelligens kommunikációs kulturáltsággal viseltetnek, továbbá képesek és hajlandók a folyamatos önreflexióra, nyitottak a fejlődésre, alkalmasak saját lelkük kertészeivé válni. Ők lesznek azok a diplomás munkavállalók, akik nemcsak könnyebben fognak elhelyezkedni a munkaerőpiacon (hamarabb találnak maguknak állást), hanem képesek lesznek arra is, hogy a számukra valóban megfelelő, saját személyes és szakmai fejlődésüket támogató munkahelyet válasszák, s azt hosszú távon megtartani is alkalmasak legyenek, miközben kollegiális kapcsolataikat kielégítőnek tudhatják, napi munkavégzésük pedig nem a kiégés, hanem a kiteljesedés felé vezeti őket.
A roma szakkollégiumok tekintetében a fenti célok hatványozottabban vannak jelen, hiszen a Kar rekrutációs területét figyelembe véve alapvető fontosságú, hogy a hátrányos helyzetű régiókból és településekről érkező roma és/vagy hátrányos helyzetű hallgatóink szakmailag felkészültek legyenek, és a munkavállaláshoz szükséges kompetenciákat is birtokolják.
A munkaerőpiacra történő sikeres beilleszkedés tehát a diploma megszerzésén túl nemcsak értelmi komponenseket feltételez, hanem bizonyos pszichológiai, érzelmi, illetőleg kommunikáció-lélektani kvalitások birtoklását is. Hogyan lehetünk lelkileg (is) egészségesek, önazonosak, eredményesek és sikeresek diplomás álláskeresőként és a munka világában? Ehhez kíván segítséget nyújtani a következő néhány fejezet, egyrészt rövid elméleti mondanivalójával, másrészt hasznos gyakorlati útmutatóival.
Jelen kötet elsősorban a roma szakkollégiumi hallgatók számára készült, de praktikus információival a Kar minden polgára részére hasznos segítséget nyújthat a diploma megszerzése utáni álláskeresésben.
[1] Pálfi, Sándor: Hallgatói tudományos munka segítése mentorálással. In: Bálint, Péter – Kocsis, Péter Csaba (szerk.): Kis mentori kézikönyv. Didakt Kft., Debrecen. 2016. 64-81.